Prodloužený víkend ve Skotsku

Termín

14.-17.10.2022

Harmonogram

Edingourgh, Glencoe, Callander, Fort William, Glennfinnan Viaduct, Ben Navis, The Kelpies, Stirling

Zpětně trochu lituji, že jsme si na tento trip nenaplánovali více času, ale já bych to asi stejně nezvládla být takhle dlouho pryč od dětí. Náš plán byl tedy hodně ambiciózní a urputný.

DEN 1 – Edinburghh město
DEN 2 – Road Trip Stirling, Glencoe, Fort Williams
DEN 3 – Glennfinnan viaduct, Ben Navis, Callander
DEN 4 – Odlet zpět domů

Souhrnné video z výletu

Den 1 - Cesta, příjezd do Edinburghu

Znamením, že výlet bude super, je skvělá posádka a spousta smíchu. Když jsme se v létě s holkama potkaly na koncertě “Hello Marcel”, napadlo nás, že bychom společně měli zase někam vyrazit. Mě se v hlavě promítlo nějaké dobrodružství a hned jsem začala plánovat, jak se zbavím šmudlíků a pojedu pro změnu někam sama. Už dlouho jsem si představovala výlet, ze kterého nejsem zpocená už při zavazování bot, protože bych před tím musela zabalit 10 kufrů a neustále u toho oblíkat, svlíkající se Amálii. Na destinaci jsme se shodli překvapivě rychle,  shodou okolností, jsme ani jedna v Edinburghu nebyla. Nerada zůstávám jen u prázdných slov, takže jsem prakticky do dvou dnů koupila letenky. Takovýhle výlety je potřeba si hned zařídit, než z nich, z nějakého důvodu sejde. A já jsem fakt hodně chtěla jet. Petr mi v zápalu své práce vše odsouhlasil, takže cajk. To, že z toho před mým odjezdem byl trochu vyplesklej, to je jiná kapitola, ale tak už to u nás doma chodí. Naštěstí jsem mu zařídila supportní hlídání v Liberci, protože babička je cool a postará se mi tam o všechny.

Vždycky říkám, že nejsem velký plánovač, ale když někam jedu, chci z toho vytěžit maximum, takže vše naplánuju. Díky bohu, že holky nejsou remcavý a se vším byly v pohodě. Škoda jen, že občas podcením některý věci, jako třeba si už 2 roky říkám, že si zařídím kreditní kartu, pro případ půjčování auta nebo tak něco.

Plán byl jasnej, po dopoledním příjezdu procourat Edinburgh a pak vyrazit ráno do přírody. Lenka plán více zkonkretizovala, že nezáleží kudy a kam, ale nejméně 30 000 kroků. V tomto případě se vám vlastně nemůže stát, že byste něco nestihly. Za 30k kroků stihnete v EDI naprosto vše.

Zpět ale na začátek. Ráno jsme měly sraz na letišti, na terminálu 1. Peťa jako obvykle pozdě. Naštěstí jsme měly hodně kávy. Odbavení by bylo šup šup. Na security checku nás odhadli na pašeráky drog, takže nás nechali sundat i boty. Asi, když s sebou nemám malé paviány, vypadám podezřele. Let byl v pohodě a ven z letadla jsme vycházely za slunného počasí. A pak, že ve Skotsku furt chčije. Než jsme od letadla došly do letištní budovy, už chcalo. Na letišti byl první malej zásek ve chvíli, kdy jsme naši autopůjčovnu nenašly na standardním místě, kde byly prakticky všechny autopůjčovny. Podle mapy, to bylo ještě asi kilometr pěšky. Tam jsme dorazily úplně promočený. Začalo to tak nevinně, že mi přišlo zbytečný hledat pláštěnku, a pak už to bylo prakticky jedno. Autopůjčovnu jsme našly bez problému. Problém nastal až na recepci. Vyřizování zápůjčky jsme se chopily já s Lenkou. Suverénně jsem vytáhla doklady a začala diktovat číslo rezervace. Rezervaci jsme měly dopředu, za super cenu. Okamžik zvratu přišel, když mi pán oznámil, že s full pojištěním to bude asi o 100 liber dražší. V aplikaci jsem měla potvrzeno, že máme full pojištění v ceně. Řešily jsme tedy, jestli si doplatíme nebo co s tím. Když pak došlo na platbu a já vytáhla mobil, že zaplatím, pán se na mě už díval jako na úplného idiota, jestli si vážně myslím, že za zapůjčení auta si zaplatím pípnutím mobilem. S Lenkou jsme ho obě přesvědčovaly, že je to všude normální a že s sebou ani fyzicky žádnou kartu nemám. Nicméně to bylo vlastně stejně jedno, protože bychom debetní kartou ani nezaplatily, jediné co chtěli byla kreditní karta. Zmobilizovaly jsme zbytek girlscrew a sháněly kreditku. To byl pro pána další šok a snažil se mě v aktivitě zastavit, že to stejně nejde, že by musel celou objednávku stornovat a udělat novou, která nás vyjde na skoro 5násobek. Krve by se ve mě člověk nedořezal. Nasraně jsme nasadily pláštěnky a zavolaly uber, který nás hodí do centra. Holky mě moc potěšily svou klidnou povahou, když se vůbec nezlobily a s ledovým klidem navrhly, že se jedeme ubytovat a pak to někde u kávy v pohodě vyřešíme. Tenhle klid musím zavést i doma.

V hostelu “The Baxter hostel” jsme si nechaly jen kufry a na doporučení vyrazily do vedlejší kavárny. Ta byla skvělá. Primárně pro to, že jsem si z ní odnesla první dvě aplikace tohoto výletu. Pak jich totiž následovalo ještě hodně. Ta hodně důležitá je BeReal a pak taky tu, co nám zachránila výlet, protože jsme se prostě kvůli ubytování, potřebovaly dostat do Fort Williams. Přes carsharingovou platformu Toro jsme si pronajaly od jakési Luis auto. Bez keců a bez kreditní karty. Dokonce, kdybych nebyla mentál a četla instrukce, tak šlo i bezkontaktní vyzvednutí auta.

Najednou byly všechny problémy pryč a mohly jsme si užít procházky po centru. To jsme prošmejdily křížem krážem. Tímto dnem také začala naše cesta po stopách Harryho Pottera. Btw, kdo neposlouchá “Neplecha ukončena”, jakoby ani nežil. A já už to znám! Jednou z cest tedy byla i cesta na místní hřbitov, kde J.K.Rowling hledala inspiraci pro jména postav. My jsme za pomoci google maps a přesné gps lokalizovali Thomase Riddle. Byly tam i další, ale to je asi pro pozornější hledače, ne pro ty, co si k náhrobku nastaví navigaci. Navíc máme na EDI jen jeden den, tak ho nechceme strávit na “prý” jednom z nejstrašidelnějších hřbitovů – plných paranormálních aktivit. Kdo by chtěl odejít z dovolené pokousanej, že jo.

Na večer Péťa vybrala fantastickou mexickou restauraci. Podle instagramu prý tutovka. Nakráčely jsme jako skutečné lady, ale bohužel nás odmítli, že pokud nemáme rezervaci, budeme muset přijít jindy. Nicméně, náhody neexistují, a tak hned naproti byla jiná mexická. Ta už tak slavná na instagramu nebyla. Na druhou stranu tam byl za pultem pán, kterému jsme ani jedna nerozuměla. Pravý Skot! Měla jsem dojem, že si nás vychutnal a dal si záležet, abychom se cítily hodně trapně, že mu nerozumíme. Po druhém zeptání, cože to říkal, jsem to vzdala a začala jsem ukazovat na nějaké jídlo, které bych do toho tacos chtěla a na závěr mi prostě dal něco do ruky.

Check-in byl na hostelu do půlnoci, takže jsme po večeři pokračovali na další procházkou. Lenky hodinky stále ukazovaly pouze 20 000 kroků. Když už jsme fakt neměly kam jít, tak jsme se to otočily směr hostel a šly na kutě. Spaly jsme společně na 9lůžkovém dámském pokoji. Kdyby mi někdo připomněl, že mladí lidé, co pijí, neustále trajdají tam a zpět a třískají dveřmi, asi bych příště hostel nevybrala. Nechtěla jsem v naší partě mladých holek být ta stará, která to nedá.

Den 2 - Stirling, Glencoe, Fort William

Ráno se nám nechtělo moc vstávat, ale s ohledem na ostatní spoluspící, jsem se soustředila na to, abych svůj budík 10x neodložila a vstala hned na první pokus. Vzali jsme Uber a jeli směr Luis – slečně, která se odvážila nám zapůjčit své auto. Venku byla průtrž mračen. Opět jsem měla pocit, že na pár minut je zbytečné, si tahat z kufru pláštěnku. A Opět to byla chyba. Naštěstí mám, zdá se, rychlo schnoucí bundu.
První dojmy z řízení vlevo, byly děsivé. Holky to snadně vyřešily větou „keep left“ a nějak jsme se prostě pohybovaly. První zastávka v naší spanilé jízdě směr Fort Williams byla ve městečku Stirling.

Ať byl Stirling jakkoliv zajímavý, jako první jsme hledaly kavárnu. Péťi Instagram opět zaválel, ale zde pro změnu měli ještě zavřeno. Šly jsme se tedy najíst jinam. Pravá Skotská snídaně. Houby, párky, fazole a vejce. Hrad Stirling nás maličko zklamal, především cenou do hradu. Ani jedna nejsme na několikahodinové prohlídky, tak se nám 40Liber, abychom si vyfotili nádvoří, nechtělo platit. Ale okolní hřbitov byl fakt krásný. Takový správně temný. Při cestě zpět k autu nám bylo líto, že jsme vynechali tu Péťi kavárnu, takže jsme tam šly při cestě zpět na další kávu. V téhle partě není kávy nikdy dost. Přeci jen máme jednu z oboru, pracuje někde v Tchibu – teda v Nespresso jsem chtěla napsat. Si to vždycky pletu.

Pak už jsme zastavovali pouze na čumendu. Já, protože jsem řídila, jsem si často vylejzala z auta neb za jízdy není moc možností se kochat. Obvzláště když řídíte vlevo v průtrži mračen.…ale jiní členové výpravy, už toho za život viděli tolik, že je to ze sedadla nezvedlo. Nebudeme jmenovat, naštěstí ale umí dobře vybírat restaurace.

Když se před námi začaly zvedat kopce, bylo jasné, že se blížíme do Glencoe. Na jednom z parkovišť, které se nám líbilo, jsme zastavily, nasadily plášťěnky a vyrazily na procházku. Už zase pršelo. Bylo to tak zatraceně krásné místo, že jsem měla tendenci furt fotit a natáčet. Škoda jen, že jsem nemohla moc využít dron, který jsem si před tímto výletem koupila. V dešti jsem ho nechtěla pouštět do vzduchu. Asi hodinu jsme trajdaly v údolí, pak to začalo být hodně rozbahněné a pršelo čím dál tím víc. Do Fort Williams už to bylo jen kousek, asi půl hodiny. Moje řízení už začalo být výrazně jistější, ale stále jsem byla neustále v křeči. Ubytovaly jsme se v MacLean Guest House. Daly jsme si sprchu a vyrazily na večeři, na pizzu, do pivovaru. Odsud mám takovou hezkou historku, jak mi v koupelně upadl ručník a všechny ostatní holky si myslely, že je to rohožka na nohy, tak se mi do něj utřely. Poslední noc v Edi jsem už neměla moc chuť se sprchovat, se přiznám.

Večeře v pivovaru byla cool, ochutnaly jsme nějaké místní pivko a vrátily se zpět na guest house, tam jsme si jako správné geek holky chtěly pustit Pána prstenů, ale na netflixu byl pouze Hobit. S tím se dá taky žít. S hromadou chipsů jsme se jen váleli a odpočívaly.

Den 3 - Glenfinnan viaduct, Ben Navis, Kelpies

Ráno nebylo času nazmar. Peťa už od rána pouští hudbu z Harryho Pottera, aby navodila tu správnou atmošku. Glenfinnan byl od nás asi půl hoďky, takže jsme jako první vyrazily na pořádnou snídani. Po malebné cestě jsme se dostaly na parkoviště. Potěšili nás tam jiní turisté, když nám při odjezdu dali svůj parkovací lístek, že ho už nevyužijí, a že je na celý den. Viadukt byl už z dálky vidět už. Byl nádherný. Hodně jsem doufala, že přes něj pojede vlak, ale bohužel jsme nemohly čekat celý den. Střídavě svítilo sluníčko a pršelo…jen málo. Vlastně se to dá prohlásit za slunečný den. Péťa opět pouští Harryho Pottera.

Dalším bodem na mém seznamu byl Ban Navis, ale bylo vcelku jasné, že to nezvládneme vylézt až nahoru. Byly takové menší protesty, a taky že podle mapy, nevede nahoru žádná cesta, ale ukazatel, který byl téměř u našeho auta, říkal něco jiného. Takže jsme šly. Ben Navis je nejvyšší hora Skotska, o něco nižší než je Sněžka, takže ideální na tu naši dámskou procházku.

Při cestě zpátky, kdy jsme byly zavřený v autě, tak nám samozřejmě celou cestu svítilo sluníčko. Udělaly jsme si ještě malou zastávku. Jednak přišel čas kávy a druhak to byla naše taková poslední šance nakoupit dárky pro rodinu. Zastavily jsme si ve vesnici (nebo městě, nevím) Callander. Když jsme jím projížděly při cestě tam, tak se nám líbilo.

Na závěr, opravdu už nedaleko Edinburghu, jsem viděla takový obří koňský hlavy od silnice. Část posádky zase remcala, že je to zbytečný, že to jsou prostě normální koňský hlavy, ale řidič jsem byla já, takže jsme se tam jely podívat. Jako, byly to normální hlavy, ale docela dost veliký. Parkovný jsme neplatili. Myslela jsem, že je to zdarma a tak jsem pánovi na recepci mávla a odjela jsem pryč.

Na večer jsme si udělaly zkušeně rezervaci v té mexické restauraci, kde měli první den plno. Za sebe musím říct, že to byla nejlepší Quesadilla, co jsem kdy měla. Ale bohužel je to pouze v porovnání s KFC, protože jsem ji v klasické restauraci asi ještě nejedla.

Následující den jsme musely zase hodně brzy vstávat, protože nás čekal odlet kolem 7:00 ráno. Musím říct, že ty 3 dny mi nestačily a až bude Petr zdravej, tak sem rozhodně ještě pojedeme.